جمعه ٣٠ تير ١٣٩٦
 
صفحه اصلی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت|English|ไทย
عنوان
ایران
ارگ بم
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
?????
جشن آب پاشی در تایلند
بطوريکه مردم عقيده دارند که آب بدبختي و بد اقبالي را ميشويد ودور ميکند.سنت سونکران براي مذاهب و جوامع تايي يک آداب و رسوم با ارزش و  گرانبها به شمار ميرود.
ارزش آن براي خانواده ها از اين نظر است که اعضاي خانواده دور هم جمع ميشوندو با ريختن اب معطر روی دستهاي والدين و پدربزرگ و مادربزرگ ها و دادن هديه ؛نسبت به آنها اداي احترام ميکنند
و انها نيز براي فرزندانشان ارزوي سعادت و خوشبختي ميکنند.ارزش اجتماعي سونکران در ايجاد اتحادبين جوامع و قبايل و گروههاي تايي است.سونکران يک نوع علاقمندي به محيط زيست بوجود مياوردکه در نظافت و تميز کردن خانه ها و اماکن و معابد  و ساختمانهاي اداري نمود پيدا ميکند.
جنبه مذهبي سونکران هم در مراسم هديه دان به مانکها و شنيدن مواعظ انها قابل توجه است.در روز 13 اوريل مردم غذا ميپزند و با خود به معابد محلي برده به مانکها ميبخشندو مطابق يک سنت قديمي با شن و ماسه تپه هايي به نام پاگودا ميسازند و انرا با پرچم و گل تزيين ميکنند.
مردم پس از آب پاشي بر روي مجسمه بودا بر روي يکديگر آب ميپاشند.در تمام سطح شهر مردم تايي اعم از پير و جوان؛کودک و بزرگسال با شلنگ و سطل و تفنگهاي آب پاش يکديگر را خيس ميکنندو پودری که به صورت خمیر در آورده اند را به صورت یکدیگر میماند که مناظر جالب و ديدني خلق ميکند.
 توريست در اين فصل به خاطر همين مراسم و جذابيتش  به وفور ديده ميشود.
 
ازدواج در تایلند و بودیسم
آنچه که به عنوان مراسم ازدواج در سایر ادیان وجود دارد و روحانیون نقش ویژه ای در آن دارند در بودیسم به چشم نمیخورد…..
 مانکهای بودایی بر خلاف کشیشهای مسیحی در مراسم عروسی شرکت نمیکنند و برای متبرک شدن جشن نیازی به وجود آنها نیست.در عضی مراسم ازدواج دسته ای از دختران که لباس سنتی  بر تن دارند با هم آیات مقدسی را به زبان پالی قرائت می کنند کهجایا مانگالا گاتا( Jayamangala Gatha) نام دارد و برترین فضائل بودا را برمیشمارد.معمولا چند روز قبل از جشن عروسی مانکها برای غذای نیمروز به خانه ی عروس و داماد دعوت می شوند.آنها بعد از غذا بعضی خطبه های بودارا قرائت می کنند.مخصوصا خطبه مانگالا( Mangala) که خطبه ی برکت است.یکی از مانکها نیز در انتها سخنان کوتاهی ایراد می کند که بیشتر بیان داستانزندگی زوجهای خوشبختی است که در متون بودیستی نقل کر ده اند.
مشهورترین داستان در مورد زندگی زن و شوهری به نامهای ناکولاپیتا و ناکولا ماتا( Nakulapitta and Nakulamata) است که معمولا بیان می شود.
thai wedding
 بعضی بوداییان ترجیح می دهند بلافاصله بعد از مراسم جشن ازدواج به زیارت یک معبد یا یک مدرسه ی دینی بروند تا مشمول برکت مانکهایی شوند که در آنجا خطبه های حفظ(حرز)را قرائت میکنند.خطبه های حفظ در مجمو عه ای به نام پاریتاس( Parittas) گردآوری شده است.
thai wedding
در مراسم ازدواج  یا در معبد گاهی خطبه ی سینگالا( Singala) نیز برای زوج جوان قرائت می شود  که بیان وظایف زن و شوهر نسبت به یکدیگر از قول بوداست. مانکها همه ی این امور را بدون مزد انجام می دهند.مردم در عوض به  نیازهای مانکها توجه دارند زیرا آنها برای نیازهای زندگی مانکی خود به بوداییان مومن امیدوارند.
چهاز نیاز اصلی مانکها عبارتند از:لباس نارنجی،غذا،محل اسکان و دارو. اجازه داده نمی شود که مراسم عروس و حتی ثبت عروسی  در معابد یا مدارس انجام شود زیرا این فعالیتها دنیوی هستند.
 
 
آداب اموات در تایلند
برای بودائیان تشییع جنازه مانند مراسم ازدواج ساده و آسان است. اگر یک بودائی از دنیا برود خویشاوندان نزدیک تعدادی مانک را به خانه نو گذشته یا به قبرستان دعوت می کنند تا مراسم را اجرا کنند.
مانکها در ابتدا تعویذات سه گانه(tisarana)و سپس مفاهیم پنج گانه(pancasila)را قرائت میکنند.سپس فرزندان یا خویشاوندان نردیک لباسهای سفید به مانکها هدیه میکنند.
ثواب این کار با جملات زیر به نو گذشته هدیه میشود:
idam me natinam hotu
sukhita hontu natayo
بگذار این ثواب به رفتگان من تعلق گیرد
امید آنکه آنها خوب و خوشحال باشند.
با ذکر این جملات به زبان پالی،آب از یک کوزه به یک ظرف خالی میریزند که سمبل رسیدن ثواب به گذشتگان است.آنگاه مانکها دسته جمعی آیاتی را به پالی قرائت میکنند که مناسب حال و هوای مجلس است.
anica vata samkhara-uppada vaya dhammin
uppajjitva nirujihanti-tesam vupasamo sukho
همه اشیاء مادی فانیند-آنها می آیند و میروند… طبیعت آنها همین است.
آنها بوجود می آیند و می میرند-رهایی از آنها بالاترین نعمت است .
این قرائت دسته جمعی با خطبه ای کوتاه که به فانی بودن همه چیر تاکید و مرگ را تشریح میکند به پایان میرسد.
۱-هنگام مرگ
بودائیان برای آخرین افکار انسان محتضر اهمیت زیادی قائل و آثار فراوانی بر آن مترتب می دانندآنها معتقدند آخرین افکار انسان در لحظات منجر به مرگ نوع زندگی آینده او را تعیین می کند.داستانهای زیادی نیز در این خصوص در ادبیات بودیستی نقل شده که نوع زندگی افراد به افکاراخرین لحظات قبل از مرگ در زندگی پیشین نسبت داده شده است.بدین سبب بودائیان به آرامش فکر و تسلط محتضر بر اندیشه های خود تاکید زیادی میکنند.آنها معتقدند محبت و مهربانی (metta) در طول زندگی باعث میشود فکر انسان در آستانه مرگ دچار اوهام نشود.
۲-خاکسپاری یا سوزاندن
در متون بودیستی ققط در یک مورد در خصوص تعیین تکلیف برای اجساد مردگان اظهار نظر شده و آن هم خطبه مرگ بودابه نام بانا(maha arinibana) است.در ان خطبه آمده است که آناندا از بودای در حال مرگ پرسید تکلیف ما در فبال جسد انسان کامل(tathagata) که همان بودا باشد چیست؟
بودا جواب داد که او را همانند شاه بزرگ کاکاواتی راجا(cakkavatti Raja) بسوزانندغیر از جمله در متون بودیستی در خصوص اجساد مردگان توصیه ای نشده است.امروزه نیز بودائیان می توانند مردگان خود را بسوزانند یا به خاک بسپارند:
در صورت سوزاندن،بعضی خاکسترهای باقیمانده را در یک ظرف(Urm) نگهداری می کنند
  یا در ستونی که به یادبود او بنا شده در معجری  قرار میدهند. محل خاکستر بودا و بعضی مقدسین به صورت زیارتگاه در آمده است.بودائیان معتقدند مشاهده چنین اماکنی به انسان آرامش و اطمینان میدهد و یاد و خاطره آن بزرگام او را برای پیمودن راه آنهاتشویق می کند این معنی در خطبه مرگ بودا نیز آمده است.
نثار ثواب به درگذشتگان
بودائیان معتقدند انسان بعد از مرگ دوباره زنده میشود و این مردنها و زنده شدن ها همیشه ادامه می یابد مگر آنکه کسی به نیروانا برسد که دیگر از چرخه رنج آور مرگ و زندگی نجات می یابد.آنها معتقدند که انسان در فاصله هر مرگ و سازندگی بعدی خود در موقعیتی قرار می گیرد که زنده ها می توانند با نثار ثواب به او شادمانی ببخشند.کلمه ثواب در بودیسم(punna) نام دارد که اندیشه خوب،گفتار خوب،و کردار خوب که با قلب پاک و نیت خالص صورت گرفته باشد را شامل میشود.هر کسی که اثر فکری یا گفتاری یا عملی خوبی از خود بر جای بگذارد بلافاصله در زندگی او موثر واقع میشود و وضعیتی فرح بخش و رضایتمند برایش حادث میگردد.چنین فردی میتواند با انتقال ثواب به فردی که دستش از دنیا کوتاه است او را نیز در وضعیت پیش آمده شریک کند.عمل انتقال ثواب به مردگان نیزخود عملی با ثواب محسوب می شود.
بودا با قربانی کردن حیوانات برای ثواب مردگان مخالفت کرد . هندیها در عصر بودا برای خوشحال کردن خدایان حیوانات را قربانی می کردند.بودا در آموزشهایش با کشتن حیوانات به هر نیتی مخالفت کرد.شاه ماگادا اولین کسی بود که به مهر عمومی ایمان آورد و قانونی وضع کرد که کشتن یا قربانی کردن حیوانات ممنوع اعلام شد.شاهان دیگر نیز همین گونه عمل کردند.درپیتاکا در موارد مختلف در مذمت قربانی کردن حیوانات سخن گفته شده که خطبه کوتادانتا پس ا ز آنهاست.علمای بودائی می گویند سنتی که امروزه که امروزه هنگام ادای جمله انتقال ثواب بهlمردگان انجام می شود یعنی آب از کوزه ای پر به ظرفی دیگر  می ریزند تا پر شود.
در متون بودایی ریشه ندارد.اما این عمل به خاطر تکرار طی قرون متمادی به صورت امری مقدس در آمده است.بودا هر گونه سنت اجتماعی را که با آموزشهای او تزاحم نداشته می پذیرفت.مثلا عروس و داماد دستشان را روی هم گذاشته و در همان حال آب بر روی دست آنها ریخته می شد.که نشانه ایجاد وحدت و الفت میان آنها بود این سنت پذیرفته شد. در کشورهای بودائی صدقه به مانکها یک وظیفه ی دینی است.مانکها پس از دریافت صدقه هم صدا این جمله را به ثواب مردگان ادامی کنند همان گونه که آبها رودخانه های بزرگ و اقیانوسها را پر می کنند
همان گونه آرزو مندیم که این ثواب به مردگان نیز برسد. در متون بودیستی زمان خاصی برای ارسال ثواب به مردگان وجود ندارد.اما به صورت سنتی برنامه منظمی برای آن ایجاد شده است.روز سوم،روز هفتم،آخر ماه سوم،و سالگرد مرگ زمانهاییست که بوداییان به یاد فرد متوقی می افتند. اما روحانیون بودایی توصیه می کنند هر گاه کار خوبی انجام دادیدهمان زمان به یاد گذشتگان باشید و آنها را در ثواب شریک کنند.بوداییان به وجود جن وپری…اعتقاد دارند و برای آنها قدرتی محدود قائل اند که انسانها را در رسیدن به نیروانا می توانند کمک کنند.انسان خوب است که جن و پری را در ثواب کارهای خود شریک کنند.
 
 
رمضان در تایلند
جمعيت اقليت مسلمان در كشور تايلند، واقع در جنوب شرق آسيا، در ماه مبارك رمضان، مراسم ويژه‌اي دارند
و پيروان مذهب تشيع و تسنن اين كشور، در اين ايام پرفيض و روحاني،بنا بر اعتقادات خود، برنامه‌هاو آداب خاصي را اجرا مي‌كنند….
  به گزارش ايرنا از بانكوك، هر سال حلول ماه مبارك رمضان پس از استهلال،توسط شيخ‌الاسلام تايلند اعلام و سپس در برنامه‌هاي شبانگاهي شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني اعلان عمومي مي‌شود.با نزديك شدن به پايان ماه شعبان، مسلمانان عمدتا در مناطق جنوبي كشور ،پيش از غروب بر بلندترين نقطه ايستاده تا هلال ماه را مشاهده كنند و به دنبال پاسخ سوالاتي درباره رويت ماه رمضان از علماي خود هستند.
پس از رويت هلال ماه رمضان، مسلمانان با تبريك به يكديگر و با خوشحالي اين ايام راجشن مي‌گيرند، چرا كه آن را ماه مبارك و ميموني مي‌دانند.امسال نيز در غروب چهارشنبه، هلال ماه در آسمان تايلند رويت شد و بر اين اساس،مسلمانان اين كشور از روز پنجشنبه آيين روزه‌داري خود را آغاز كردند.
در ماه رمضان، تمامي مساجد تايلند فعال شده و تشكيل كلاسهاي قرآن در اكثر مساجد برپا مي‌شود.برنامه‌هاي ويژه ماه مبارك رمضان و برنامه‌هاي ديني ويژه اهل تسنن و تشيع بطور جداگانههمزمان با سحر، از شبكه‌هاي تلويزيوني پخش مي‌شود و روزنامه‌ها نيز صفحاتي را
به اين ماه اختصاص مي‌دهند.
در اين ماه مبارك، مبلغان، قاريان و حافظان قرآن به‌همراه گروههاي تواشيح از كشورهاي عربي و اسلامي از جمله ايران، به تايلند عزيمت مي‌كنند.شيعيان تايلند، شبهاي ‪ ۲۱ ،۱۹‬و ‪ ۲۳‬رمضان را به عنوان شب قدر شناخته و با قرائت دعاي جوشن كبير و قرآن بر سر گرفتن، به احيا مي‌پردازند.
ايرانيان مقيم تايلند نيز در شبهاي قدر باحضور در اقامتگاه سفير ايران پس از تلاوت قرآن و دعاي جوشن مراسم، احيا برپاكرده و در روز عيد فطر نيز در همين مكان نماز عيد فطر رااقامه مي‌كنند.
برخي پيروان اهل سنت نيز شب بيست و هفتم ماه مبارك رمضان را به عنوان شب قدر گرامي داشته و بر طبق سنت ديرينه، كل قرآن كريم را در اين شب تلاوت مي‌كنند.
سنتهاي ديگر ماه رمضان در تايلند، شامل ختم قرآن، صدقه دادن به نيازمندان و اطعام روزه‌داران و مساكين است و در اين ايام با شيريني‌هاي سنتي تايلندي از ميهمانان پذيرايي مي‌شود.
در اين ماه، غيرمسلمانان بويژه بوداييان كه اكثريت جمعيت تايلند را تشكيل مي‌دهند،با درك متقابل، تلاش خود را براي احترام به مسلمانان و حفظ حرمت اين ماه عزيز معطوف مي‌دارند.تايلند از جمله كشورهاي غيراسلامي است كه اقليت مسلمان آن مي‌توانند بدون هيچ مشكلي
مناسك و شعاير ديني خود را برپا داشته و در ماه مبارك رمضان مراسم خاص خود را برگزار كنند.
 در كشور تايلند، مسلمانان اين كشور از آزادي ديني برخوردارند و به موجب قانون رسمي تايلند،مسلمانان در شعاير ديني و برگزاري مراسم مذهبي خود هيچگونه محدوديتي ندارند،تا جايي كه زنان اين كشور نيز از آزادي حجاب ديني در خيابانها، مدارس و بازار برخوردارند.
در ماه رمضان، نمازهاي پنجگانه و نماز جمعه به صورت ثابت در مساجد اين كشور برپا مي‌شود، برگزاري همايشها و نشستهاي ديني به زبانهاي مختلف براي اقشار مسلمان، همچنين تشكيل كلاسهاي ديني در اين كشور بلامانع است.
كلاسهاي درس حفظ قرآن كريم و مسايل ديني براي سنين مختلف زنان و مردان، عقايد اسلامي،تفسير قرآن، سيره نبوي و اعجاز علمي قرآن و سنت، از جمله برنامه‌هاي مذهبي است كه در اين ايام در مساجد به صورت دايمي برپا مي‌شود.
مسلمانان بويژه شيعيان اين كشور، در ماه مبارك رمضان، عادات و عبادات خاصي دارند و علاوه بر شركت در نشستها و كلاسهاي ياد شده، صله ارحام و ديدار، در ميان آنها افزايش مي‌يابد.
مسلمانان تايلند، معمولا افطار را به صورت جمعي تناول مي‌كنند، چرا كه اين مراسم را براي تحكيم معاني وحدت و دوري از تفرقه موثر مي‌دانند. آنان روزه خود را بطور معمول با آب و خرما باز مي‌كنند.از سوي ديگر، آنان افطار را مظهر تبادل تجارب، معرفي و شناخت يكديگر، سبقت در عبادت خداو تحكيم معاني اسلام در ذهن كودكان مي‌دانند، آنان از هم دعوت مي‌كنند كه از غذاهاو شيريني‌هاي مشترك يكديگر بهره‌مند شوند.
اقشار مختلف مسلمانان اهل سنت اعم از كودكان، زنان، مردان و جوانان، پس از تناول افطاري به مساجد مي‌روند تا پس از اداي نماز عشا، نماز تراويح را كه نزد اهل سنت مسلمان از احترام و ارزش خاصي برخوردار است، اقامه كنند.
آنان در اين ايام، به شب زنده‌داري پرداخته و قرآن مي‌خوانند، بويژه آنكه در دهه آخر ماه مبارك رمضان افرادي هستند كه معتكف مي‌شوند.
در اين ماه مبارك، فعاليت مكاتب اسلامي در تايلند گسترش مي‌يابد، انتشار كتاب، فيلم ويدئويي ونوارهاي كاست به منظور استماع خطبه‌ها، دروس ديني و سرودهاي مذهبي افزايش مي‌يابد.
رمضان را ماه نزول بركات الهي بر زمينيان مي‌نامند و حقيقت اين معنا را بخوبي مي‌توان در بلادي كه مسلمانان آن در اقليت بسر برده، اما از عزت و حرمت بسياري در ميان ساير اديان آن برخوردارند، درك كرد.
 
تعطیلات رسمی در تایلند
هر سال در تقویم قمری همان سال اعلام می شود و به این دلیل با اندکی با تغییر همراه است:
اول ژانویه: روز آغاز سال نو
۶ آوریل: روز یادبود پادشاه رامای اول
۱۵-۱۳ آوریل:‌ جشن سال نو تایلندی- جشن آب
ماه می: مراسم سلطنتی کاشت، آغاز رسمی فصل کاشت در تایلند
اول می: روز جهانی کارگر
پنجم می: روز تاجگذاری
اول جولای: روز نیمه سال
۱۲ آگوست: روز تولد ملکه، روز مادر
۲۳ اکتبر: سالمرگ رامای پنجم
۵ دسامبر: روز تولد پادشاه، روز ملی، روز پدر
۱۰ دسامبر: روز قانونگذاری – تبدیل حکوت تایلند به سلطنت مشروطه
۳۱ دسامبر: شب سال نو
کم پیش می آید که در بانکوک باشید و جشن یا فستیوالی به مناسبتی برگزار نباشد! تایلند در طول سال، شاهد چندین جشن زیبا به مناسبت های مختلف است که بعضی از آنها نیز جزو تعطیلات رسمی کشور هستند. تایلندی ها از آنجا که علاقه زیادی به جشن و شادی دارند، از هر فرصتی حتی کریسمس، برای برگزاری جشن های ملی استفاده می کنند به طوری که سال نو را در تایلند سه بار جشن می گیرند: سال نو میلادی در ژانویه، سال نو چینی در فوریه و سال نو تایلندی در آوریل. بیشتر جشن ها ملی نیز در فصل خنک که بین ماه های نوامبر تا فوریه است، برگزار می شوند.
جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
دفتر مقام معظم رهبری

بنر نام سال ها

تلگرام دفتر

وب سایت آقا

کتابخانه سازمان

facebook

مجله پیام اسلام شماره جدید

مجله ايرانيان

وزارت امور خارجه

سايت رياست جمهوري

مجمع جهانی اهل بیت

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارات

بنیاد سعدی

فرهنگستان هنر

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري

خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران

خود آموز فارسي

فرهنگسرا

کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان

سامادهی ترجمه و نشر معارف اسلامی
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 217
بازدید امروز : 294
بازدید این صفحه : 823434
بازدیدکنندگان آنلاين : 4
زمان بازدید : 1.3439

خانه|صفحه اصلی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت