جمعه ٣٠ تير ١٣٩٦
 
صفحه اصلی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت|English|ไทย
عنوان
ایران
ارگ بم
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
?????


  چاپ        ارسال به دوست

مقاله :

آثار فرهنگی و هنری به جای مانده از ایرانیان در معماری های سیام

روابط ایران و تایلند تاریخچه ای طولانی دارد و کما بیش همه افرادی که در این زمینه مطالعه داشته اند با این تاریخچه آشنا میباشند و اگر به تاریخ روابط دو ملت نگاهی داشته باشیم در جای جای تاریخ ردپایی از این روابط مشاهده میشود یکی از موثرترین افراد در گسترش این روابط فردی به نام شیخ احمد قمی بوده است که با هدف تجارت و گسترش فرهنگ شیعی به این کشور سفر میکند و با جایگاهی که میتواند در این کشور در نزد مسئولان بلند رتبه و خصوصا پادشاه آن زمان برای خود فراهم نماید و از این جایگاه هم به نفع اقتصاد کشور و همزمان برای تبلیغ و گسترش شیعه در این کشور بهره ببرد هم اکنون نیز آثار و برکات فعالیت های این مرد بزرگ در این کشور مشاهده و به عنوان میراث فرهنگی مشترک بین دو کشور قلمداد میشود نوادگان وی نیز هم اکنون یکی از خانواده های بسیار معروف و سرشناس تایلند میباشند که اکثرا در مناسب مهم دولتی و یا شرکت های بزرگ تجاری مشغول بوده و این خانواده بزرگ با عنوان بوناک شناخته میشوند که علاقه و احساس نزدیکی شدیدی نیز به ایران و فرهنگ ایران دارند هر چند که هرچقدر از خدمات این مرد بزرگ و میراث گرانبهایی که در این کشور به جای گذاشته و راه را برای آیندگان نیز هموار نموده است بنویسیم توان وصف ایثارگریهای را وی را نخواهد داشت و به هرجایی از تاریخ سیام که نگاه میکنیم گوشه ای فعالیت های وی و خدمات مختلف ایرانیان در زمان سیام  به چشم میخورد اما در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی متفاوت تر به خدمات و آثار به جای مانده از ایرانیان در سیام بپردازیم .

اگر به تاریخ دقت کنیم زمان حضور ایرانیان در سیام قدیم به زمان شاه اسماعیل صفوی بازمیگردد که همزمان با توسعه تجارت ایرانیان با ملت های دیگر از سوئی نیز دوره اوج و شکوفایی صدور فرهنگ و هنر ایرانیان به کشورهای دیگر بوده است و همزمان با این تاریخ دوران آیوتایا یا همان سیام قدیم نیز به عنوان دوران طلایی تایلند در رابطه با رشد و شکوفایی و آغاز به ارتباط گیری با دول و ملت های دیگر بوده است و همین موضوع باعث شد با اینکه این دو کشور و ملت دارای فرهنگی بسیار متفاوت از هم بوده اند اما در قرار گرفتن در چنین برهه از زمان برای هر دو ملت این فرصت را برای آنان فراهم کرد تا به راحتی همدیگر را پذیرفته و بتوانند در کنار فعالیت های تجاری به توسعه مناسبات فرهنگی بپردازند از طرفی نیز در آن زمان ایرانیان در مقایسه با کشورهای دیگر دارای علوم و فنون ویژه ای بوده اند که هنوز بسیاری از کشورهای پیشرفته امروزی نیز از آن محروم بوده اند و این موضوع نیز باعث هموار شدن راه برای ایرانیان برای ارائه خدمات تجاری و در کنار آن فرهنگی و هنری بوده است .بطور مثال چنانچه در کتاب میرچاوسکی میخوانیم ایرانیان در زمان سیام برای توسعه بندرهای این کشور و همچنین سیستم مدیریت آن کمک های شایانی نموده اند و همچنین کمک های نیز برای سیستم تشریفات کاخ نیز ارائه داده بوده اند که این امر را ما میتوانیم در اسناد موزه سیام که هم اکنون در بانکوک میباشد را مشاهده نماییم .

چنانچه در تصویر بالا مشاهده میکنید که از موزه سیام بخش دوران آیوتایا گرفته شده است در توضیح تصویر ذکر شده است نوع پوشش سفرایی که در آن زمان برای دیدار سفرا و یا پادشاهان دیگر کشورها از طرف سیام اعزام می شده اند توسط ایرانیان ارائه شده است و کلاهی که این درباریان به سر دارند توسط ایرانیان آن زمان طراحی شده است .جای جای فرهنگ سیام نشان از خدمات علمی و فرهنگی ایرانیان را دارد در موردی دیگر اگر به شهر آیوتایا یا همان پایتخت قدیم تایلند سیام سفری داشته باشید در اقصی نقاط این شهر به پل ها و سازه هایی برخواهید خورد که هیچ شباهتی به نوع معماری  تایلندی ندارد و وقتی که تاریخچه این سازها توجه میکنیم و به اسنادی که خود تایلندی ها این اسناد را ارائه داده اند معلوم میشود که این پل ها ساخته دست ایرانیان آن زمان بوده است که در آن زمان کمتر مردمی صاحب چنین علومی بود ه اند که بتوانند سازه های بسیارقوی و مهندسی شده ای بنا نمایند .

نمایی از مهندسی پل های ایرانی که  ایرانیان با استفاده از همان شکل و معماری پل های زیر را در آیوتایا ساخته اند همه این پل ها توسط بخش هنرهای زیبای شهرداری  محل بازسازی و محافظت میشوند تا اثار و محل اجتماعات ایرانیان در سیام قدیم به خوبی حفظ و نگهداری شود . وجود این پل ها در آن زمان بسیار پر اهمیت بوده در زمان گذشته حتی نوشته ای بر روی پل ها موجود بود که بر روی آن به احداث این پل ها توسط ایرانی ها اشاره میکرد این پل ها بر روی جاده Kaek Muarکه در آن زمان یکی از مهمترین جاده ها بوده است چرا که از طرف دیگر این جاده به جاده   Maha Ratthaya  که جاده اصلی کاخ بوده است وصل می شد که امروزه نیز برخی از بناهای آنها در سطح شهر قابل مشاهده است .

تصاویری  رنگ روغنی از دوران سیام قدیم که توسط نقاش آلمانی کشیده شده است به وضوح نقش راهها و پل های احداث شده توسط ایرانی ها و  تاثیر آنها در شکل دهی به سیستم شهر سیام نشان می دهد .

محل سکونت و تجمع ایرانیان در زمان سیام در شهر ایوتایا

محل زندگی و تجمعات ایرانیان در سیام قدیم توسط Phraya Boranratchathaninکشف شده است شواهد به دست آمده حاکی از این است وجود ایرانیان از زمان های قدیم در این مکان موجب تغییرات و پیشرفت های فراوانی بوده و شواهد برجا مانده تاریخی از ساخت اماکنی که با سازگار با فرهنگ های بین المللی برای ارتباط با دیگر فرهنگ ها و ایجاد جاذبه توریستی حکایت میکند که همه اینها توسط ایرانی در در منطقه Porn Dachakhuptایجاد شده است .

این موارد صرفا به شهر آیوتایا ختم نمیشود و در دیگر شهرها نیز برخی از آثار مهم به چشم میخورد  کاخ پادشاه نارای تایلند در شهر لوپ بوری واقع شده است اگر به بازدید این کاخ رفته باشید که هم اکنون به صورت موزه برای بازدید عموم در دسترس میباشد یکی از بخش های این کاخ بنام Korasan and Peechu Buildingsمیباشد که کراسان به معنی همان خراسان ایران میباشد این ساختمان ها دو ساختمان مجزا میباشند که توسط یک بالکن به هم وصل میشوند و در آن زمان محل اقامت دو تن از سفیران ایرانی بود ه است  و در مقابل ساختمان پیچو نیز اقامتگاه سفرا و تجار غربی خصوصا فرانسوی ها بوده است . قابل توجه اینکه یکی از عمده مشاغل و فعالیت ایرانیان ان زمان در سیام تجارت جواهرات بوده است .

در زمان شاه نارای این پادشاه بسیار متاثر از خدمات تجاری ایرانیان و فرانسویان بوده و از این رو خدمات بسیاری در مقابل خدمات ایرانیان و فرانسویان به انها ارائه میداده است و اگر هم اکنون نیز به بازدید کاخ وی رفته باشید از سیستم معماری بناها به وضوح شاهد معماری ایرانی در جای جای این کاخ خواهید بود که بخش اعظمی از این معماری کاخ با درخواست خود پادشاه که بعد از برقراری اولین روابط دیپلماتیک با ایرانیان بوده انجام شده است چرا که وی با مشاهده علوم و فنون موجود در دست ایرانیان بسیار به هنر و فرهنگ ایرانی علاقه مند  شده بود از این رو درخواست طراحی و معماری بخشی از کاخ خود توسط ایرانیان را نمود در بازدید از کاخ سه معماری کلی وجود دارد بخشی از کاخ معماری کاملا تایلندی بخشی فرانسوی و بخشی نیز معماری ایرانی دارد که ایرانیان آن زمان از معماری اسلامی نیز در ساخت بخشی از این کاخ بهره برده اند .

امید است ما نیز بتوانیم همچون پدران و گذشتگان خود که آثار فراوان و پربرکتی در جای جای دنیا برای ما به میراث گذاشته و راه را برای ما هموار نموده اند ما نیز بتوانیم با حفظ و نگهداری از خدمات آنها و تلاش خودمان در همه زمینه های علمی و فرهنگی و هنری بتوانیم روز به روز به توسعه و بهبود روابط کشور عزیز اسلامی خودمان با دیگر ملل بیافزاییم تا همه جای دنیا ایران اسلامی و ایرانیان را سربلند و مفتخر نماییم تا آیندگان و فزرندانمان نیز به وجود ما و خدمات ما افتخار نمایند .

 

 

منابع :

http://thailand.prd.go.th/ebook2/imprint/page3.php

http://www.surdi.su.ac.th/en/research-synthesis-articles/arts-and-culture/art-research/architectural-characteristics-of-buildings-in-the-reign-of-somdet-phra-narai-maharat/

http://www.jadedragon.com/articles/lopburi.html


٠٥:٢٣ - سه شنبه ٥ بهمن ١٣٩٥    /    شماره : ٦٧٠٤٦٧    /    تعداد نمایش : ١٢٣







جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
دفتر مقام معظم رهبری

بنر نام سال ها

تلگرام دفتر

وب سایت آقا

کتابخانه سازمان

facebook

مجله پیام اسلام شماره جدید

مجله ايرانيان

وزارت امور خارجه

سايت رياست جمهوري

مجمع جهانی اهل بیت

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارات

بنیاد سعدی

فرهنگستان هنر

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري

خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران

خود آموز فارسي

فرهنگسرا

کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان

سامادهی ترجمه و نشر معارف اسلامی
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 20046
بازدید امروز : 356
بازدید این صفحه : 823498
بازدیدکنندگان آنلاين : 6
زمان بازدید : 1.2344

خانه|صفحه اصلی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت