يکشنبه ٠٢ مهر ١٣٩٦
 
صفحه اصلی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت|English|ไทย
عنوان
ایران
ارگ بم
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
?????

نكته حائز اهميت اينكه درسال 1767 ، شهر آيوتايا پس از يكسال مقاومت مورد تجاوز و چپاول برمه اي ها قرار گرفت. اين شهر كه بيش از سه قرن پايتخت سيام بود، كاملاً تخريب و نابود گرديد. خزانه ها و آثار هنري و باستاني آن به غارت رفت. هزاران نفر از مردم اين شهر از جمله نوادگان شيخ احمد قمي به اسارت قواي برمه اي در آمده و يا كشته شدند. در اين دوره يك افسر رشيد به نام"فيا تاکسين"[1]  توانست در برابر ارتش برمه  بايستد و آنها را وادار به عقب نشيني كند. او پس از پيروزي بر برمه به عنوان پادشاه "تاکسين كبير" به قدرت رسيد. جالب توجه اينكه فرزندان "سون" يعني  "بوناک"و "بومنا" از دوستان نزديك تا كسين در دوران تحصيل و زمان قبل از جنگ بودند.

 

"تونگ دوانگ"[2]  که بعدها به عنوان راماي اول به سلطنت رسيد نيز از دوستان "بوناک"بود که نقش مهمي در آينده وي داشت.

 

نسل ششم نوادگان شيخ احمد با انتصاب"بوناک" به عنوان مشاور اصلي شاه تاكسين شکل گرفت. بوناک در اين دوره به مناصب عالي حكومتي از جمله فرماندهي ارشد سپاه دست يافت. وي در ارتقاء موقعيت  خاندان بوناک نقش مهمي ايفا کرد.

 

 بعد از سلطنت شاه تاكسين، دوست صميمي "بوناک"يعني "تونگ دوانگ" به قدرت رسيد و به عنوان"بودايوک فاهو"[3] يا راماي اول برتخت نشست و سلسله پادشاهي چاكري ( سلسله پادشاهي كنوني تايلند ) را بنانهاد.

 

"بومنا"  در زمان پادشاهي تاكسين و بعدها در زمان پادشاهي راماي اول، به عنوان آدميرال ناوگان در يايي سيام خدمت كرد و به مناصب و القاب عالي سلطنتي نيز دست يافت. وي در 1803 توانست با عمليات آبي خاكي، لشكرش را از رودخانه ها و تپه ها عبور دهد و سپاه برمه را در شمال با شكست مواجه سازد. "بوناک" نيز به عنوان وكيل راماي اول در امور مستقلات به دارايي ها و درآمدهاي وي رسيدگي و نظارت مي كرد. وي عليرغم داشتن همسر،با خواهر زن راماي اول به نام"نوال"[4] ازدواج کرد و بدينصورت نواده اي كه شش پشت آن به شيخ احمد قمي مي رسيد تبديل به والامقام ترين نجيب زاده سرزمين سيام با عنوان "چاوفيا ارکارا ماها سينا"[5]  يا "انسان شريف" گرديد.

 

لازم به ذكر است كه نوزادي كه توسط "نوال"يعني خواهر زن پادشاه پرورش يافته بود نيز بعد ها به عنوان راماي دوم  بر تخت نشست. در دوران او بانكوك به عنوان پايتخت انتخاب شد و عصر جديد تاريخ سيام يعني عصر بانكوك آغاز گرديد.

 

در اين زمان "بوناک" سمت مسئول امورشهري ( قسمت شمال ) را نيز برعهده گرفت و پس ازآن به پست وزارت دفاع منصوب گشت. او از همسر اول خود يك دختر به نام"تون تاني"[6] داشت. اين دختر با شاه راماي اول ازدواج کرد و از وي صاحب دو دختر به نام هاي" فارا اونگ چائو" و "چونکو ينگ"[7]  و يك پسر به نام شاهزاده"سورين تاراک"[8] گرديد.

 

 "بوناک" ده فرزند ديگر نيز از همسر ديگرش يعني "نوال" ( خواهر زن شاه ) داشت. اين ده فرزند به عنوان اعضاي فاميل ملكه ناميده مي شدند كه برجسته ترين آنها شخصي به نام"چائو خون چاي ديت"[9]  بود كه در زمان راماي چهارم نائب السلطنه گرديد.

 

نسل هفتم خاندان شيخ احمد از اين دوره شگل مي گيرد."چائو خون چاي ديت " پسر سوم "بوناک"  در سال 1788 متولد گرديد. او که پيشكار سلطنتي دربار راماي اول بود در او اخر سلطنت راماي دوم وزير خزانه داري سلطنتي، گمرك و امور خارجه شد. چند سال بعد علاوه بر حفظ مقام هاي قبلي وي به وزارت دفاع نيز منصوب گرديد. او اين مقام را در طول سلطنت شاه راماي سوم و چهارم برعهده داشت تا اينكه در 1851 توسط شاه راماي چهارم به عنوان نايب السلطنه سيام معرفي گرديد. او چهل وهفت فرزند داشت كه مهمترين و برجسته ترين آنها"خوان چاي چوانگ"[10] نايب السلطنه در زمان سلطنت راماي پنجم بود. همچنين فرزند ديگر وي بنام"خوان چاي چوم"[11]، كه در دوران سلطنت راماي پنچم زندگي مي كرد  رياست يك هيئت دبپلماتيك به اروپا را برعهده داشت. فرزندديگر وي بنام"خوان چاي کوم"[12] وزير دفاع در دوران سلطنت راماي پنجم گرديد و فرزند ديگرش"خوان چاي توام"[13]  نيز  به عنوان اولين  وزير امورخارجه  دولت جديد منصوب گرديد.

 

"چائو خوان ديت"   در سال 1788 متولد شد و در سال 1856  يعني در سن 68 سالگي در گذشت. برادر كوچك وي يعني"چي توت"[14]  نيز در زمان شاه راماي دوم، سوم و چهارم به مقامات عالي حكومتي از جمله  نيابت سلطنت بانكوك دست يافت.

 

 نكته اساسي ديگراينكه "بوناک"، علاوه بر دو همسري كه بدان اشاره گرديد، هفت زن ديگر نيز داشت كه از آنها صاحب بيست و دو فرزند گرديد. برجسته ترين اولاد پسري وي "جارد"[15] بود كه جد پدري خانواده"جاتيکاروتي"[16]    از  ديگر نوادگان شيخ احمد محسوب مي شود.

 

بوناک در سال 1738 متولد شد و در زمان سلطنت شاه راماي اول يعني در سال 1805 و در سن 67 سالگي در گذشت.

 

نسل هشتم با به قدرت رسيدن فرزندان"چائو خوان ديت"شکل گرفت. وي سه پسر داشت "خون چاي چوانگ"[17] در زمان نيابت سلطنت پدرش، ساير سمت هاي پدر يعني وزارت دفاع، خزانه داري و امورخارجه را برعهده گرفت. وي اين مناصب را تازمان راماي پنجم عهده دار بود. پسر دوم وي يعني "خون چاي توام[18]"   پس از فوت پدرش در 1872 منصب نايب السلطنته سيام را بر عهده گرفت. پسر ديگر وي "خوان چاي تام"نيزاولين وزير امور خارجه و يا وزير كابينه ( طي سالهاي 1885 1875 ) بود. وي پسر هفتم جناب Dit بود و در زبان انگليسي تبحري خاص داشت و داراي تحصيلات عاليه بود وي در زمان سلطنت راماي چهارم به عنوان مترجم يك هيئت حسن نيت به انگلستان رفت و توانست با مهارت خود توجه همه را به خود جلب نمايد. او سپس به مقام وزارت دفاع، وزارت خزانه داري سلطنتي، گمركات و امور خارجه دست يافت. "توام"در سال 1869  به عنوان رئيس يك هيئت مخصوص ديپلماتيك روانه دربار ملكه ويكتورياي انگليس شد. طي دوران تصدي وي در وزارت امورخارجه، روابط ديپلماتيك سيام با بسياري از كشورها از جمله قدرت هاي بزرگ گسترش يافت.

 

نسل نهم خاندان شيخ احمد را فرزندان"خون تام" شکل دادند.وي به هنگام حكمراني اش در استان "پچبوري"[19] چندين خانه را در املاك پدري خود ساخت و بيشتر اعضاي خانواده او شامل سيزده همسر وبيست و پنج اولاد وي در اين املاك اقامت داشتند. تعدادي از پسران "خون تام"  به مدارج عالي حكومتي دست يافتند براي مثال يک پسر وي بنام "تاک"[20]  قاضي شد  و ديگري بنام "تپ"[21]  وزير و سپس سفير در بار سلطنتي در ژاپن و ايتالياگرديد. سرشناس ترين فرزند ذكور وي "پي ير"[22] بود که وي را به بانكوك فرستاد تا در آنجا انگليسي بياموزد. "پي ير"درسال 1889 بنابه دعوت شخص پادشاه وارد دستگاه وزارت امورخارجه گشت و به عنوان وزير مختار ژاپن روانه اين كشور گشت و پس از يكسال اقامت در توکيو به عنوان وزير مختار سيام در انگليس، بلژ يك و هلند برگزيده شد و به همراه دو برادرش، همسر و چهار فرزندش روانه اين كشورها شد. او طي اين ماموريت ها موققيت هاي خوبي كسب كرد كه از او يك ديپلمات برجسته بين المللي ساخت. وي در  1926 و در سن 66 سالگي وفات يافت. 

 

"پي ير" هشت همسر، هفت پسر و پنج دختر داشت. نام دختران وي"ماني،تون،پلت"ني ين و ني يم"[23]بود.پسرها نيز"اودايا،پليو،تين،تيپ،لاموئن،بين و نورکاس"[24] نام داشتند. هم اكنون فقط يك دختر و يك پسر از ميان فرزندان وي  زنده مي باشند و مابقي فوت كرده اند."اويادا" مدتي پيشكار شاهزاده"پراجاتيپوک،[25] شاه فعلي تايلند بود. برخي ديگر از نوادگان بوناك همچون "ماروت بوناك" و "ژانرال بنجوب" در دوره معاصر به سمت رياست مجلس تايلند و وزارت دفاع دست يافتند و هم اكنون نيز داراي مناصب و مقامات عاليرتبه دولتي مي باشند.

 

نسل مسلمان شيخ احمد در دوران سلطنت شاه راماي ششم به رهبري"احمد چولا سون"[26] به مناصب بالائي رسيد و پس از فوت وي برادرش "قاسم احمد چولا"[27]  رهبري جامعه مسلمانان سيام را دردست گرفت. وي همچنين به سمت سر پرستي اداره مسلمانان در آمد و به وزارت داد گستري نيز منصوب گرديد. وي در اوايل دوران سلطنت شاه راماي هفتم پادشاه فعلي تايلند فوت كرد. پس از فوت قاسم، پسر  وي  بنام  "سورن احمد چولا"[28] جانشين عموي خود شد. وي آخرين شيخ الاسلام شيعه دوازده امامي عصر سيام بود.

 

"سورن احمد چولا" در اوايل دوران سلطنت شاه راماي نهم در گذشت. پسر كوچكتر وي يعني  "کراساي چالارتار"[29]، رهبري جامعه شيعه جعفري را طي سالهاي  1972-1946 ، برعهده داشت و زماني نيز به عنوان نماينده دولت تايلند در امور زائران مكه در عربستان برگزيده شد.

 

البته در سال 1932 با ايجاد تغييرات در قانون اساسي، عنوان  "چولا راجمونتري"[30] يعني رهبري جامعه مسلمانان منسوخ و به دفتر شيخ احمد الاسلامي تبديل شد.

 

در مجموع عليرغم مشکلات و مصائب فراوان نوادگان شيخ احمد نه تنها زنده مانده بلكه وجهه اجتماعي خود را نيز حفظ كردند. البته  بخش عمده اي از خانواده شيخ احمد به بوديسم روي آوردند و تحت نام بوناک در دربار باقي ماندند.

 

شاخه ديگري از خانواده شيخ احمد نيز شيعه باقي ماندند.واگذاري دفتر شيخ الاسلام تا سال  1945 به آنها مؤيد همين موضوع است. امروزه به نظر مي آيد كه خانوده هاي بوناک علاقمند به شناخت اعقاب ايراني خود هستند اين علاقه  تنها منحصر به نوادگان مسلمان شيخ احمد نيست بلكه شاخه بودائي آنها را نيز شامل مي شود.

 

  طي نزديك به 350 سال، نوادگان شيعه مذهب شيخ احمد قمي، منصب رهبري جامعه مسلمانان سيام كه هم اكنون از آن به عنوان منصب شيخ الاسلامي ياد مي شود را برعهده داشتند و با درايت  و مديريت صحيح خود همواره عامل وحدت در ميان مسلمانان و رشد و تقويت آنها بودند.

 

حضور شيخ احمد واعقاب وي در سيام موجب تحولات مطروحه زير گرديد:

 

 

 

تاثير پذيري از رسوم ايراني

 

 

 

- در اين دوران آداب و رسوم درباري و درباريان تحت تاثير رسومات دربار ايران قرار گرفت.

 

گفته شده كه خود شاه ناراي در لباس پوشيدن، غذا خوردن و روشهاي معماري مورد علاقه اش تحت تأثير فرهنگ ايراني بوده است. وي بطور مرتب از ايرانيان ديدار مي كرد و از آداب و رسوم آنها و غذاو نوشيدني آنها لذت مي برد.

 

 

 

- تاسيس نهاد شيخ الاسلامي

 

بر اساس سوابق تاريخي، منصب  شيخ الاسلامي كه به نحوي وزير امورمسلمانان به حساب مي آيد تاقبل ازورود شيخ احمد وجود خارجي نداشته است و خود شيخ احمد اولين شيخ الاسلام به حساب مي آيد. شاه سنگدوم كه هم عصر با شاه عباس اول پادشاه صفوي بود اين مقام را به او تفويض كرد. اين نهاد هنوز به كار خود ادامه داده و  تايلند تاکنون  هفده شيخ الاسلام داشته است. از سال 1997 به بعد درپي اصلاحاتي كه صورت گرفت حکم شيخ الاسلام پس از انتخاب شدن توسط شوراي مسلمانان، از طرف شاه نيز تنفيذ مي شود.

 

تاسيس نهاد شيخ الاسلامي در سرزمين بودائي تايلند، اعتبار و امتياز ويژه اي براي مسلمانان به حساب آمده و نشانگر توجه خاندان سلطنت و دولت تايلند به آنان مي باشد.

 

 

 

- استفاده از تجارب بازرگاني ايرانيان

 

خاندان سلطنتي سيام درسهاي بسياري از تجارب بازرگاني ايرانيان بخصوص توصيه هاي شيخ احمد قمي آموختند.

 

ابن محمد ابراهيم مي گويد:[31]

 

" اولين گروه از ايرانيان در حدود سي نفر بودند كه به علت سود سرشار از تجارت دردوره قبل از روي كار آمدن پادشاه حاضر ( شاه ناراي در سال 1656 ) به آيوتايا آمدند و در آن رحل اقامت گزيدند. هر كدام از اين ايرانيان داراي احترام خاصي بودند و به آنها خانه اي داده شد و تمامي در مشاغل دولتي به خدمت گرفته شدند.

 

رسيدن ناراي  به قدرت، نيز به خاطر كمك ايرانيان ساكن در آيوتايا بود. در حاليكه دربار تا دهه  1630 تحت استيلاي ژاپني ها و بعداً چيني ها بود.". وقتي كه ناراي خود را براي به مقام پادشاهي رسيدن آماده كرد، ايرانيان با استفاده از مراسم امامان حسن و حسين ( عليهم السلام ) با حمله به پادشاه وقت به ناراي كمك كردند."

 

 

 

- ترويج اسلام وبويژه مذهب شيعه در تايلند

 

همه مورخين بر اين عقيده اند که تاقبل از آمدن شيخ احمد قمي به آيوتايا، مردم اين کشور اطلاعي از مذهب شيعه نداشتند.در حالي که به دنبال تبليغات شيخ احمد،در مدت کوتاهي شهر آيوتويا داراي اقليت قابل توجهي از شيعيان بود. وقتي  ناراي با کمک ايرانيان به مقام پادشاهي رسيد،نقش شيعيان در دربار مضاعف شد ولذا شيعيان از نزديكترين  مشاوران او به شمار مي آمدند تا جائي که محافظان شخصي وي نيزاز مسلمانان شيعه هندي و ايراني بودند و تا او اخردهه   1670 شهرهاي تناسريم و مرگويي توسط ايرانيان اداره مي شد.

 

"به علت ارتباط خوب دربار با مسلمانان زمينه براي تبليغ اسلام فراهم بود و در نتيجه در سال 1686، تنها در شهر تناسريم ده هزار مورد از تشرف غير مسلمانان به دين اسلام اتفاق افتاد. در همان زمان در پايتخت كشور سيام دو هزار شيعه د رمراسم سوگواري امام حسن «ع» و امام حسين «ع» شركت مي كردند  و از ارج و قرب زيادي در پيش پادشاه برخوردار بودند."[32]

 

 

 

"در حال حاضر مقبره شيخ احمد قمي در دانشکده تبيت معلم شهر آيوديا،واقع در هشتاد کيلومتري شهر بانکوک قرار دارد.اين مقبره همچون مزار يکي از بهترين شخصيت هاي سيايس و فرهنگي تايلند به شمار مي رود و با بنائي اسلامي تزئين شده است.گنبد طلائي رنگ بنا و معماري ويژه اش بخوبي هميت اسلامي و خصيصه هاي فرهنگي شيخ احمد را بازگو مي نمايد.در مقابل مقبره کتيبه اي سنگي قرار دارد که بصورتي مختصر اما دقيق،زندگينامه وي به زبان انگليسي و تايلندي بدين شکل بر روي آن نقش شده است.

 

--شيخ احمد نخست وزير(صدراعظم) دولت تايلند در آيوذيا،در محله پائين شهر در شهر قم،مرکز ديني ايران در سال يکهزار و پانصد و چهل و سه بدنيا آمد.وي شيعه اثني عشري بود و در زمان شاه نارسون کبير به آيوديا مهاجرت کرد.سنگ مزار شيخ احمد از مرمر سفيد و به ارتفاع بيش از يک متر ساخته شده است که همه روزه با گلهاي رنگارنگ تازه تزئين مي شود. در کنار سنگ قبر،گاه گاه عودي روشن مي شود که به زيارت کنندگان غير مسلمان تعلق دارد."[33]

 

 

 

تماس با نويسنده:

 

mosenpak@yahoo.com

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

[1] - Phya Taksin

 

[2] - Thong Duang 

 

[3] -  ‍Somdej Phra Buddhayod Faho

 

[4] - Nual

 

[5] - Chao Phya Arkara Maha Sena

 

[6] - Tunn Tanee

 

[7] - Phra ong Chao  و  Chongkol Ying

 

[8] - Surin Tarak

 

[9] - Chao Khun Chai Dit

 

[10] - Khun Chai Chuang

 

[11] - Khun Chai Choom

 

[12] - Khun Chai Kum

 

[13] -- Khun Chai Tuam 

 

[14] - Chai Tut

 

[15] - jard

 

[16] - Jatikaruty

 

[17] - Khun Chao chuang                  

 

[18] - khun chai tuam

 

[19] - Petchaburi

 

[20] - Tuk

 

[21] - Thep

 

[22] - Pier

 

[23] - - Mani, Toon,Plit,Nien,NiM

 

[24] - Oudaya,Pleow,Tin,Thip,Lamuean,Binn,Nuraks         

 

[25] - Prajatipok

 

[26] - Ahmad Chula Sun

 

[27] - Kasem Ahamud Chula

 

[28] - Sorn Ahamud Chula

 

[29] - Krasae Chularatr

 

[30] - Chula Rajmontri

 

[31] - دكتر اسماعيل مارسين كوسكي، سمينار تاريخ روابط ايران و تايلند،بانکوک،بهمن 1381

 

[32]  - همان منبع

 

[33] - نامه فرهنگ،شماره مسلسل 9، 116-169

 

 

جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
دفتر مقام معظم رهبری

بنر نام سال ها

تلگرام دفتر

وب سایت آقا

کتابخانه سازمان

facebook

مجله پیام اسلام شماره جدید

مجله ايرانيان

وزارت امور خارجه

سايت رياست جمهوري

مجمع جهانی اهل بیت

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارات

بنیاد سعدی

فرهنگستان هنر

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري

خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران

خود آموز فارسي

فرهنگسرا

کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان

سامادهی ترجمه و نشر معارف اسلامی
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 2780
بازدید امروز : 334
بازدید این صفحه : 892911
بازدیدکنندگان آنلاين : 9
زمان بازدید : 0.9062

خانه|صفحه اصلی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت